Del:

4 råd til at sikre en bedre kvalitet af rengøringsydelser

Får din virksomhed den rengøring I betaler for?

Der er mange virksomheder der i dag outsourcer deres facilitetstjenester til en ekstern leverandør. Det er både en smart måde at spare penge på, samtidig med at det gør det muligt for virksomhederne at fokusere på deres egne kernekompetencer.

Desværre er det vores erfaring som rådgivere på området, at leverandøren ikke nødvendigvis altid lever op til den aftalte kvalitet.

Derfor har vi udarbejdet 4 gode råd til at sikre, at jeres virksomhed får den kvalitet I betaler for.

 1. Få udarbejdet en kontrakt, der tager udgangspunkt i jeres behov.

Det er vigtigt, at I får udarbejdet en konkret kontrakt, som stiller skarpt på jeres specifikke behov. Alternativet er at skrive under på en kontrakt, som leverandøren har udarbejdet, hvilket ofte er til leverandørens egen fordel. Der er derfor en overhængende risiko for afvigelser fra jeres ønsker og behov, når leverandøren har stået for at udarbejde kontrakten.

2. Lav bodsbestemmelser i kontrakten.

Bodsbestemmelser er en god måde at sikre sig, at leverandøren kan blive holdt ansvarlig, hvis kvaliteten ikke lever op til det aftalte. En bod giver et godt incitament til at leverandøren leverer den kvalitet, du som kunde betaler for.

3. Lav stikprøver og kontroller.

Det er vigtigt at lave løbende kontroller, for at sikre at kvaliteten af rengøringen bliver overholdt. I den forbindelse er det vigtigt at have formuleret specifikke krav til rengøring og samtidig at kunne dokumentere misligholdelsen af kontrakten.

Leverandøren vil nogle gange selv tilbyde at kvalitetssikre deres aftale. Der er dog en klar interessekonflikt i disse situationer, da de skal kontrollere deres eget personale. Det er derfor ud fra vores erfaring langt bedre at få en uvildig person til at kontrollere rengøringen, idet personen objektivt kan vurdere, hvorvidt rengøringen lever op til kontrakten.

4. Tag højde for at jeres behov ændrer sig igennem tiden.

Det ses ofte, at virksomheder har den samme aftale igennem mange år uden at tage højde for, at brugen af bygningerne har ændret sig.

Måske opstår der væsentlige ændringer i antallet af medarbejdere eller nye behov opstår og din virksomhed får brug for andre serviceydelser? Kontrakterne skal genforhandles løbende, så de afspejler virksomhedens behov i dag.

 

Hvis I ikke selv har tiden eller ressourcerne til at gennemføre ovenstående punkter kan Servicemægleren hjælpe jer med uvildig rådgivning på området.

 

 

 

Få 1 times gratis rådgivning, der kan hjælpe til bedre kvalitet af jeres rengøring.
Kontakt os

Læs mere om Servicemægleren

Når vi taler med vores kunder, møder vi dem ofte på mange forskellige niveauer i deres virksomhed eller organisation – lige fra servicepersonalet og eksterne leverandører til mellemledere og direktører. Derfor er klar og nærværende kommunikation en vigtig del af vores job.

Med ServiceTjek kan vi hjælpe jer med at sikre, at I altid får det, I betaler for. Gennem løbende inspektion og opfølgning kontrollerer vi jeres rengøringsydelser, dokumenterer kvalitetsniveauet og håndterer dialogen med jeres leverandører.

Når en kontrakt om rengøringsydelser lige er underskrevet, har leverandøren ofte fuld fokus på at levere det aftalte. Men når dagligdagen melder sig, er det ikke ualmindeligt, at kvalitetsniveauet stille og roligt daler. Læs hvordan vi kan hjælpe med at I altid får det, I betaler for.

ServiceSupport
Med ServiceSupport slipper du for at håndtere klager over rengøringen. Du og dine kollegaer kan let og enkelt indberette observerede fejl og mangler, og vi sørger for, at der bliver taget action for udbedringen af fejlene.
ServiceAnalyse
Overvejer I at udlicitere jeres rengøring? Med ServiceAnalyse får I et klart billede af, om det kan betale sig. Vi gennemgår jeres serviceydelser, vurderer kvaliteten og giver jer et solidt beslutningsgrundlag.
ServiceUdbud
Et udbud er en omfattende proces, der kræver tid, erfaring og dyb faglig indsigt i både serviceydelserne og den komplekse lovgivning. Med ServiceUdbud sikrer vi, at I kommer optimalt igennem hele udbudsforløbet.
ServiceTjek
Med ServiceTjek sikrer vi, at I altid får det, I betaler for. Gennem løbende inspektion og opfølgning kontrollerer vi jeres rengøringsydelser, dokumenterer kvalitetsniveauet og håndterer dialogen med jeres leverandører.
Bliv klogere
Luk
Play Video Close Video
På 2 min.Videoen

På under 2 minutter fortæller vi dig, hvorfor vi er den helt rigtige samarbejdspartner når det handler om kontrol af dine facility services.

Fik du set vores video?

På under 2 minutter fortæller vi dig hvorfor vi er den helt rigtige samarbejdspartner når det handler om kontrol af dine facility services.