Sådan opnår I bedre kvalitet i jeres rengøringsydelser


Får I den rengøring I betaler for?

Der er mange virksomheder der i dag outsourcer deres facilitetstjenester til en ekstern leverandør. Det er både en smart måde at spare penge på, samtidig med at det gør det muligt for virksomhederne at fokusere på deres egne kernekompetencer.

Desværre er det vores erfaring som rådgivere på området, at leverandøren ikke nødvendigvis altid lever op til den aftalte kvalitet.

Derfor har vi udarbejdet 4 gode råd til at sikre, at jeres virksomhed får den kvalitet I betaler for.

 1. Få udarbejdet en kontrakt, der tager udgangspunkt i jeres behov

Det er vigtigt, at I får udarbejdet en konkret kontrakt, som stiller skarpt på jeres specifikke behov. Alternativet er at skrive under på en kontrakt, som leverandøren har udarbejdet, hvilket ofte er til leverandørens egen fordel. Der er derfor en overhængende risiko for afvigelser fra jeres ønsker og behov, når leverandøren har stået for at udarbejde kontrakten.

2. Lav bodsbestemmelser i kontrakten

Bodsbestemmelser er en god måde at sikre sig, at leverandøren kan blive holdt ansvarlig, hvis kvaliteten ikke lever op til det aftalte. En bod giver et godt incitament til at leverandøren leverer den kvalitet, du som kunde betaler for.

3. Lav stikprøver og kontroller

Det er vigtigt at lave løbende kontroller, for at sikre at kvaliteten af rengøringen bliver overholdt. I den forbindelse er det vigtigt at have formuleret specifikke krav til rengøring og samtidig at kunne dokumentere misligholdelsen af kontrakten.

Leverandøren vil nogle gange selv tilbyde at kvalitetssikre deres aftale. Der er dog en klar interessekonflikt i disse situationer, da de skal kontrollere deres eget personale. Det er derfor ud fra vores erfaring langt bedre at få en uvildig person til at kontrollere rengøringen, idet personen objektivt kan vurdere, hvorvidt rengøringen lever op til kontrakten.

4. Tag højde for at jeres behov ændrer sig igennem tiden

Det ses ofte, at virksomheder har den samme aftale igennem mange år uden at tage højde for, at brugen af bygningerne har ændret sig.

Måske opstår der væsentlige ændringer i antallet af medarbejdere eller nye behov opstår og din virksomhed får brug for andre serviceydelser? Kontrakterne skal genforhandles løbende, så de afspejler virksomhedens behov i dag.


Hvis I ikke selv har tiden eller ressourcerne til at gennemføre ovenstående punkter kan Servicemægleren hjælpe jer med uvildig rådgivning på området.

Forrige
Forrige

Kontrol af jeres rengøring